Music heals, unites and connects

November 2022

Op 21 en 22 september 2022 trad in Tivoli Vredenburg (Utrecht) en in Podium Mozaïek (Amsterdam)  het dit jaar opgerichte Tarab Choir op. Dit gebeurde op de Dag van de Vrede, 21 september, ihkv een concert samen met het Nederlands Blazers Ensemble, mede georganiseerd door de Stichting Vluchteling.

Het koor is een initiatief van de Syrische dirigent Majed Saraiedin. Hij is een expert op het gebied van Tarab en Muwashahaat, Arabisch Andalusische poëzie, die getoonzet is. Het koor bestaat uit 35 zangers, voor een groot deel vluchtelingen, die allen de liefde voor dit cultureel erfgoed delen en dit graag in Nederland willen laten horen.

De Stichting Vluchtelingen Toverfluit steunde het koor met een bijdrage. Het Tarab Choir werd mede opgericht onder leiding van Stichting de Stadscoalitie in nauwe samenwerking met Verhalenhuis Belvédère en het Nederlands Blazers Ensemble (NBE) en ondersteund door Stichting Droom en Daad, het Prins Bernard Cultuurfonds, Haella Stichting, Nut Rotterdam en de Verhagen Stichting.

Bij de uitvoering in Tivoli waren veel landgenoten van de zangers aanwezig. Bij de vertolking van het lied van Fairouz, Saher el Leyali, stond een groot deel van de zal al na de eerste klanken recht overeind en zongen mee!

Meer info, zie (website in constructie) https://tarabarts.com/ en op Facebook, Tarab Choir