Hamid Reza Behzadian, Perzische, Indiase muziek en Blues

HAMID REZA BEHZADIAN

Perzische, Indiase muziek en Blues

April 2022

Mijn naam is Hamid Reza Behzadian, en in mijn muzikale leven ben ik altijd op zoek naar het verbinden van verschillende muziekstijlen en hoe ik mijn muziekinstrumenten – Indiase, westerse slide gitaar en mondharmonica -, in verschillende genres kan laten klinken.

Ik ben geboren en getogen in Iran en daar begon ik op 15-jarige leeftijd met het spelen van klassieke gitaar. Later raakte ik geïnteresseerd in Amerikaanse (blues) muziek. Door goed te luisteren heb ik mij zelf geleerd hoe ik deze muziek op slide gitaar en ook op mond harmonica kon spelen. Daarna was ik benieuwd of het ook mogelijk was om Perzische muziek op deze instrumenten te laten klinken. Ik was verrast door hoe dit lukte en hoe dat klonk, en zo heb ik de ‘Perzische blues’ ontwikkeld.

Gelukkig kon ik in Nederland verder reizen op mijn muzikale zoektocht. En dan denk ik vooral terug aan het moment dat ik met dank aan Stichting UAF Indiase muziek kon gaan studeren aan het conservatorium Codarts in Rotterdam. Ik was al lange tijd geïntrigeerd door Indiase klassieke muziek op slide gitaar. Eindelijk kreeg ik de kans om deze muziek hier in Nederland te studeren. Dit was voor mij een heel nieuw punt op mijn muzikale reis waarbij ik al mijn ervaringen op een hoger niveau kon brengen.

Nu ben ik bijna aan het einde van mijn studie en kijk ik ernaar uit om als professionele muzikant al mijn ideeën en ervaringen om te zetten in muzikale projecten en samenwerkingen en te delen met een breder publiek. In de afgelopen twee jaar had ik vanwege Covid weinig mogelijkheden om op te treden. Ik merkte hoe belangrijk het is om op sociale media zichtbaar te zijn en mijn verschillende muziekprojecten te laten horen en zien.

Ik heb ondersteuning aangevraagd bij Stichting Toverfluit om apparatuur aan te kunnen schaffen om een basis home studio in te kunnen richten. Nu heb ik de mogelijkheid om mijn muziek op te nemen. Met dank aan deze home studio heb ik ook mijn solo-programma, waarin ik Perzische, Indiase en blues muziek samen laat vloeien, verder op kunnen bouwen. Ook in samenwerking met andere muzikanten, helpt deze studio mij verder en kan ik demo’s maken, ideeën uitwisselen en opnames delen.

Ik ben heel blij dat ik met dank aan de ondersteuning van Stichting Toverfluit deze belangrijke stap heb kunnen zetten en kijk ernaar uit mijn muziek te delen met anderen!

foto-hamid-vrije-geluiden