Dicle en Viyan

Gitaar- en pianolessen van de zusjes Dicle (15) en Viyan (9)

SV Toverfluit ondersteunt de twee zusjes Dicle en Viyan gedurende één jaar muziekonderwijs. Zij hebben vóórdat zij zijn gevlucht geen kans gezien muziekonderwijs te volgen, maar dit is wel al heel lang hun wens. Hieronder hun verhaal, samen met hun moeder en opgetekend door hun tante.

“Wij zijn geboren in Koerdistan. Vanwege de oorlog zijn wij twee jaar geleden naar Nederland gevlucht. In Koerdistan hielden wij veel van muziek maar wij konden geen muziekles volgen. Voordat wij vluchtten konden wij niet eens naar de school omdat er alles verwoest was, zelfs ons huis.

Maar wij zongen veel met onze moeder. Mijn moeder zingt graag en wij kennen veel liedjes. Wij zingen dan ook met haar mee. Soms begint ze achter het stuur in de auto met het zingen en dan doen wij ook mee, andersom ook. Een van ons begint met een liedje en de rest doet ook mee. Supergezellig. Wij luisteren ook veel naar muziek. Muziek en vooral zingen is een onderdeel van ons dagelijks leven. Er is geen dag voorbij dat wij niet zingen.”

“Wij wilden er altijd een instrument leren spelen maar deze kans hadden wij in Koerdistan niet gekregen vanwege de oorlog en andere omstandigheden waarin wij woonden. In Nederland moesten wij eerst Nederlands leren en goed doen op school. Daarna hadden wij pas de tijd over voor het leren van een instrument. Wij wisten allebei wat wij wilden spelen. Ik wilde gitaar en Viyan wilde piano. Maar onze moeder vond dat wij eerst proeflessen moesten nemen om er zeker van te zijn. Toen hebben wij proeflessen gedaan. Wij vonden deze instrumenten erg leuk waardoor wij per se verder wilden gaan met de muzieklessen. Gelukkig de Stichting de Toverfluit wilde ons sponsoren en sinds kort hebben wij elke week muzieklessen.”

“Ik ga alleen naar gitaarlessen. Maar mijn moeder brengt altijd Viyan naar de lessen omdat Viyan nog zelfstandig niet kan fietsen. Wat erg leuk is dat mijn moeder ook heel goed naar de pianodocent kijkt/luistert en thuis oefent ze de pianolessen samen met Viyan. Ze leren voorlopig samen. Of het zo blijft weten wij niet maar wij genieten heel erg van de lessen.“