Jawdat Shaabo

Gitaarles bij Grandesco, muziekschool Zwolle

Het afgelopen half jaar heb ik lessen mogen nemen bij gitaardocent Aart Lameris. De gitaar heb ik ook van De Toverfluit gekregen. Het was een fantastisch half jaar waarin ik heel veel kennis en muziekervaring kon ‘streamen’ en integreren in mijn spel. De lessen van Aart Lameris hebben mij eenstap verder gebracht op mijn weg naar het podium. Hij wist mij te bereiken en te verrijken. De gitaar en ik zijn dichter bij elkaar gekomen.
Zaterdag 29 juni 2019 organiseerde Grandesco Music de eindpresentatie van alle leerlingen van afgelopen jaar. Dankzij De Toverfluit ben ik één van hen. Tijdens de presentatie speel ik een rabische versie van het nummer ‘Shape of You” van Ed Sheeran. Ik zing het en begeleidt mijzelf op de saz.

jawdatshaabo

Muziekles aan Arabisch-talige kinderen in Zwolle

Sinds begin mei 2019 geef ik wekelijks muziekles aan een groep kinderen die bijeenkomt om het Arabisch beter te leren. Ze komen uit gezinnen met een Arabische achtergrond, maar dreigen hier hun moedertaal te verliezen als er geen aandacht aan wordt besteed. Mijn taak is daaraan bij te dragen door Arabische liedjes met ze in te studeren. Op die manier zijn ze intens met hun taal bezig én krijgen ze meteen een flinke dosis muziek mee. Ik heb heel veel plezier in deze werkwijze. De saz waarop ik tijdens deze lessen speel heb ik dankzij Stichting de Toverfluit aan kunnen schaffen. De kinderen vinden het een geweldig instrument en willen haar ook graag vast houden.

MUZIEKLES
Muziekles2

DUO – DUO project

De Udist Ammar Mulhem en ik, de Sazist, spelen sinds begin 2018 samen in DUO-DUO Oosterse muziek. We leren elkaar kennen in Zwolle nadat we beiden voor de oorlog in Syrië gevlucht zijn. Ammar heeft in Syrië en Turkije al conservatorium gedaan en is Ud-docent. Ik ben autodidact op de Saz en krijg in Nederland voor het eerst de kans om lessen te nemen.
In Zwolle krijgen wij samen vleugels. Na jaren van stagnatie en wachten stroomt de muziek nu uit onze vingers. We schrijven allerlei eigen nummers en bewerkingen van Oosterse muziekstukken. Beiden raken we ook in Nederland geïnspireerd door blues, jazz en pop. We staan te popelen om avondvullende optredens te verzorgen. We zijn gretig en enthousiast. Ons eerste programma zal een muzikale reis door de wereld zijn. Van klassiek Arabisch tot modern westers en alles daartussen.

Momenteel maken we, gesteund door Stichting de Toverfluit, geluids-opnames van ons huidige repertoire. Met behulp van de opnames kan DUO-DUO zich in Nederland en daarbuiten profileren en bekend maken. Uiteraard is het de bedoeling vervolgens zoveel mogelijk optredens, concerten, schnabbels, en muziekprojecten te realiseren.

duoproject