Jawa in Spanje 2018

Spanje, Cardedeu 2018

Ik heb een prachtige workshops gehad in Spanje.

De eerste was voor ud met Alexandros Papadimtrakis, hij is ook mijn ud docent in codarts.

Het was heel leuk om er te zijn, het niveau was niet echt heel hoog, er waren mensen die net begonnen waren met de ud, sinds 6 maanden of zo, maar ik was een soort docent ook, samen met Alexandors. Ik kon een beetje lesgeven, en omdat ik over de arabische ud weet, kon ik ook uitleg geven over de arabische muziek en met Alexandros samen het verschil tussen die twee stijlen en het verschil in de makams (1) uitleggen en bediscussiëren.

Ik volgde  deze workshop alleen twee dagen, en ik heb nu ervaring hoe ik die mensen leren kan voor wie het instrument helemaal nieuw is. Het is voor mij heel moeilijk te doen want ik ben er niet aan  gewend, en ook waren die mensen volwassen  dus geen  kinderen en daar had ik geen ervaring mee. Dus ik heb veel geleerd en geholpen met de workshop.

De tweede workshop die ik volgde, was met Sokratis Sinopoulos, hij komt uit Griekenland en speelt Kemnce (2), en hij is docent aan het conservatorium in Tessaloniki, Griekenland. De workshop ging over orchestratie, dus hoe kunnen we een stuk arrangeren met die instrumenten die geen harmonie hebben, en hoe we nieuwe ideën kunnen gebruiken, bijvoorbeeld wat kunnen we spelen als iemand anders  een improvisatie speelt, en ook hoe kunnen we conversatie houden tussen die instrumenten, en we hebben een stuk gedaan met een soort vechten en aan het einde hebben we elkaar gevonden met de goede melodie.

We hebben ook een Flamenco stuk gespeeld en het idee was daarbij hoe kunnen we niet laten zien dat het een Flamenco stuk is, dus omdat het niet alleen met gitaar was klonk het heel anders, en we hebben ook het ritme veranderd van 3 naar 10, dat  is een typisch turks en grieks ritme. Daarna hebben we dat stuk met het andere stuk dat een van de studenten heeft gecomponeerd, dit had een soort indiaanse melodie en toonladers, dus we hebben de twee stijlen bij elkaar gedaan met een beetje arabische melodie van mij, ik heb improvisatie gedaan en ook een arabische poëzie met mijn stem verteld met de klarinet, en in het stuk heb ik de poëzie gezongen. Deze combinatie hebben we aan het einde van ons workshop gedaan en in het concert aan het einde van de workshop gespeeld en het was heel mooi en alle mensen waren verbaasd, want we hebben echt iets heel andere van die stijlen gemaakt.

We hadden ook een heel  bekende melodie gespeeld, die in Syrie, Iraq, Turkey, Griekenland en nog andere plekjes heel veel gespeeld wordt, en we wilden er ook iets nieuws mee doen, zo dat de mensen die dat horen niet meteen kunnen weten welke melodie is dat, en het is gelukt, sommige mensen die langs kwamen, konden niet meteen weten wat het is.

We hebben ook heel veel gepraat over de geschiedenis van de muziek, we hebben verschillende ritmes gespeeld zoals 7, 10, 13, en ook improvisatie met de ritmes en dat beheerste ik nog niet en nu wel een beetje.

Ik voel echt dat ik heel veel geleerd voor een jaar, ik heb heel veel idee gekregen en ik werd heel veel geïnspireerd ook heb ik heel goeie mensen leren kennen. We waren 10 mensen met verschillende instrumenten. Twee kemnce (3). Ik, twee klarinetten, een ney*), twee cello, een viool, een gitaar. en ze komen allemaal uit verschillende landen.

Er was ook elke nacht jam session, ik ging niet elke nacht want ik moest zelf ook een beetje oefenen maar ik ben drie keer geweest en daar waren alle studenten van alle andere workshops.

Er was ook bijna elke dag een concert van die docent van de workshop en ik ging altijd, en dat was super gezellig want dat soort muziek word heel weinig in Nederland gespeeld.

Dus ik voelde me heel erg thuis. We ging ook vaak samen eten en daar hebben  we elkaar beter  leren kennen altijd.

Liefs,

Jawa

(1) Makam is het systeem van melodische modi dat in de traditionele Arabische muziek wordt gebruikt. De aard van die muziek is hoofdzakelijk melodisch. Het woord maqam betekent plaats, plek of rang.

(2) Ney, rietfluit, een van de oudste nog bespeelde muziekinstrumenten uit de Oosterse traditie.

(3) Kemençhe, snaarinstrument dat met name populair is in het noordoosten van Turkije. Er zijn twee typen Kemençhe; de populaire langwerpige, die gelijkenis vertoond met de zakviool, en de bredere klassieke Kemençhe, die lijkt op de Kretaanse lira.